Albin presenterar hatt och slips



Här är min hatt. Den är med största svårighet gjord av tyg och fliselin. Dessa två veckor har gått fort och som vanligt har sluttampen varit intensiv. Mitt största problem med hatten var mitt trevande sätt att skapa dom stycken som skulle sys ihop, och i vilken ordning man skulle sy ihop dem. Men jag lär av mina misstag. Här är några tips för er nyinspirerade hattmakare:
1. Förlita  dig inte blint på din "hattmodell i papper" som du tillverkat.
2. Klipp inte dina stycken så exakt, lämna sömsmån.
3. Sätt inte på för mycket fliselin, jag har förstört massor av nålar p.g.a att tyget blev så styvt!  



Här är slipsen. Den gick ganska bra att göra, inga större problem. Jag har vänt den ut och in för att slippa sömmarna. Eftersom jag fått så många frågor kring varför jag använde cykelpump och två meter högtalarkabel förra gången jag vände tyg, valde jag nu ett annat sätt. Jag lyckades vända den yttersta delen ut och in med fingret, och sen stod jag och piskade den och gjorde vevande rörelser för att den skulle vända sig. Centrifugalkrafter och sånt. Jag fick lite träningsvärk faktiskt.

Det var väl det hela. Nu vill jag bara att ni skall gissa vilken typ av slipsknut jag använt? Ni får tre alternativ:

1. Fransk slipsknut       X. Windsor        2. Four-in-hand

Lycka till! /Albin

Kommentarer
Postat av: Anette

Skitsnyggt! Men vad ska man gissa på för slipsknut? Hm...en fransk slipsknut kanske! :)

2008-09-25 @ 22:10:25
Postat av: Viktor

Snyggt byggt, fräsig kärra! Eller hatt/slips i det här fallet. Du kanske kan lägga upp fler bilder på hatten, så man ser lite mer av den. Jag gissar på en Windsor.

2008-09-26 @ 16:20:30
Postat av: Pappsen

Urtjusigt,varför inte fortsätta med en kostym med väst samt en överrock - allt i samma tyg, eller åtminstone samma färg och mönster. Jag kan visa dej hur jag hade tänkt detta när vi kommer ner.

2008-09-26 @ 16:43:55
Postat av: Oskar

Snyggt!

Jag som inte kan en enda knut, får väll hålla med viktor... Och Albin, glöm inte att "hatten är din, hatt baby"!



2008-09-26 @ 18:09:26
Postat av: Mamman

Eftersom hela tjocka släkten har kommenterat så;

STILIGT! På 60-talet skulle du gjort många bra affärer som modist, alla farbröder hade nämligen hatt på söndagar.

Min gissning = Four in hand.Vinner man slipsen om man gissar rätt??

2008-09-26 @ 18:38:43
Postat av: ove

Du fick ihop hatten ändå. Imponerande. Jag tycker att det ser ut som en "four in hand".

Ni båda går från "textil klarhet" till klarhet. Det är bara att ta av sig hatten och gratulera!

2008-09-27 @ 19:06:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0